اصلی‌ترین دلایل ناترازی برق کشور چیست؟ | نیاز به سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای جبران کمبود برق کشور تداوم نوسان یک درصدی بورس در هفته آینده (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) خراسان رضوی رتبه اول تولید گیاهان دارویی کشور را دارد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای مسیر نجف در نظر گرفته شده است | پیش‌فروش بیش‌از ۲۴۰ هزار بلیت اتوبوس برای اعزام به مرز‌ها قیمت امروز انواع موبایل (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) رکورد مصرف برق سال گذشته، ۲۸ بار شکسته شد سامانه «خودنویس» اجاره‌نامه‌ها را «دست‌نویس» کرد | بازگشت قرارداد‌های کاغذی سه رنگ قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) | خودرو‌ها گران شدند نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی در تهران برگزار می‌شود الگوی خرید میوه ایرانیان تغییر کرد | خرید‌های فله‌ای میوه‌های تابستانی به خرید‌های کم‌مقدار تبدیل شد آیا تعطیلات گرمایی شامل حال کارگران هم می‌شود؟ فرصت یک ماهه به عمده فروشان میوه برای صدور فاکتور الکترونیک قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته وام اشتغال امسال چقدر است و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ دلار بازار آزاد وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه، بیت کوین (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) قیمت طلای جهانی امروز چند؟ (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) مصرف بنزین طی ۴ سال، ۴۰ درصد افزایش یافته است آغاز توزیع ۵۰۰ تن گوشت گوساله ۲۹۹ هزار تومانی در مشهد جای خالی سهم دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی آیا نان در مشهد گران می‌شود؟ نگرانی دامداران از سرکوب قیمت‌ها جذب ۱۲ همت سرمایه‌گذاری جدید در روز‌های سخت تولید قیمت میوه و صیفی جات در مشهد (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) | تیل کیلویی ۵ هزار تومان مکاتبه بانک مرکزی و مجلس برای تامین اعتبار وام ازدواج فروش بلیت پرواز‌های اربعین ۲۱ ایرلاین از شنبه (۲۰ مرداد) آغاز می‌شود
سرخط خبرها

اصلی‌ترین دلایل ناترازی برق کشور چیست؟ | نیاز به سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای جبران کمبود برق کشور

  • کد خبر: ۲۴۴۰۶۲
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
اصلی‌ترین دلایل ناترازی برق کشور چیست؟ | نیاز به سرمایه ۱۰ میلیارد دلاری برای جبران کمبود برق کشور
سخنگوی فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال یکی از دلایل ناترازی برق بحث سیاست‌گذاری در حوزه سرمایه‌گذاری برای تولید برق است که باید به این مهم توجهی ویژه شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمد پاک‌مهر با اعلام این خبر، اظهار کرد: روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته، یک حد نصاب جدید از مصرف برق در کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: چند سالی که کشور با موضوع ناترازی برق دست‌به‌گریبان است که این ناترازی بر اثر سه عامل مهم بروز و ظهور پیدا کرده است. یکی از این عوامل تغییر اقلیم و گرمای شدید در فصل تابستان است. تغییر اقلیم یک موضوع جهانی بوده و ایران نیز مشمول این تغییر اقلیم است.

سخنگوی فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی گفت: عامل دوم عدم سرمایه‌گذاری برای تولید برق پایدار بوده که نکته بسیار مهمی است که باید در سال‌های گذشته چنین اتفاق می‌افتاد که متأسفانه رخ نداده است. به هر حال یکی از دلایل ناترازی برق بحث سیاست‌گذاری در حوزه سرمایه‌گذاری برای تولید برق است که باید به این مهم توجهی ویژه شود.

وی عنوان کرد: افزایش مصرف برق (افزایش تعداد مشترکان برق) سومین عامل ناترازی برق در کشور است. یک میلیون به مشترکان برق در کشور اضافه شده که ۸۰ درصد فقط مشترکان برق خانگی هستند.

پاک‌مهر بیان کرد: در حال حاضر حداقل کمبود برق در ایران بین ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات است که برای جبران این کسری به یک سرمایه‌گذاری ده‌میلیارددلاری نیاز است. کاهش مصرف برق از طریق سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات در شبکه برق ازجمله راهکار‌هایی است که در این قانون آمده که باید سیاست‌گذاری شود تا سالانه حداقل یک درصد از شدت مصرف برق در کشور کاهش یابد.

وی افزود: یکی دیگر از راهکار‌های مورد پیش‌بینی در قانون مزبور این بود که طبق ماده (۴) قانون صنایع انرژی‌بر، با همکاری وزارت صمت و نیرو حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق تولید کنند. از این میزان ۹ هزار مگاوات برق باید در نیروگاه‌های حرارتی و یک هزار مگاوات برق باید در نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در مدت سه سال یعنی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ تولید می‌شد. اگر این اتفاق می‌افتاد کشور در تولید برق به پایداری می‌رسید که متأسفانه این سهمیه وزارت صمت بوده که تاکنون اتفاق نیفتاده است. صنایعی در کشور وجود دارد که از شبکه سراسری برق تغذیه می‌کنند و میزان مصرف برق این صنایع هم بسیار بالاست.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->